Aandoeningen – Goor

Aandoeningen

Beroerte

Hoe vermindert u lichamelijke problemen na een beroerte met fysiotherapie?
Bij een beroerte beschadigt het hersenweefsel. De gevolgen zijn deels lichamelijk: problemen met lopen, moeite met evenwicht, een arm die ‘niet meewerkt’, moeite met praten. Daarnaast kan een beroerte ook voor psychosociale problemen zorgen, wat merkbaar is in uw gedachten, gedrag of veranderingen in uw karakter.

Wilt u meer lezen?  Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Hoe houdt u klachten bij COPD onder controle met fysiotherapie?
COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Deze aandoeningen aan de luchtwegen maken het ademen lastig. Bij COPD is het slijmvlies van de luchtwegen langdurig ontstoken. Dat kan gepaard gaan met slijmvorming. Later beschadigt de ontsteking de longen. Kleine luchtwegen verliezen hierdoor op den duur hun stevigheid en de longen worden minder rekbaar.

Speciaal voor mensen met COPD is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Lees hier hoe fysiotherapie kan helpen de lichamelijke problemen te verminderen.
Bent u benieuwd naar de patiëntenfolder? Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Enkel verstuiking

Hoe herstelt u snel van een verstuikte enkel met fysiotherapie?
Bij een verstuikte enkel rekken de enkelbanden uit waardoor kleine scheuren ontstaan. Het gebeurt vaak in een onbewaakt moment. Op een drempel of een ongelijke stoep, tijdens het sporten, bij een ongelukkige val of bij een landing na een sprong. Plotseling kantelt uw voet te ver naar binnen of naar buiten. Staan is pijnlijk en lopen gaat moeilijk.

Lees meer over enkelletsel en hoe fysiotherapie kan helpen de lichamelijke problemen te verminderen in onze patiëntenfolder. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Etalagebenen

Hoe houdt u uw klachten rond etalagebenen onder controle met fysiotherapie?
Na een stukje lopen voelt u pijn, kramp of vermoeidheid in uw been. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Dat kan wijzen op zogenoemde etalagebenen. Wie met deze klachten in een winkelstraat loopt, lijkt steeds even stil te staan om een etalage te bekijken. Vandaar deze naam.

De klachten ontstaan doordat de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd zijn. De vernauwing zorgt voor een verminderde aanvoer van bloed en dus van zuurstof naar de beenspieren.

De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en de problemen door etalagebenen te verminderen in uw dagelijkse leven. Daarbij kunt u onder andere denken aan adviezen en looptraining waardoor uw coördinatie verbetert en u langere afstanden zonder pijn kunt afleggen.

Wilt u meer lezen? Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Kinderen met astma

Uw kind heeft astma. Hoe helpt fysiotherapie uw kind om vrij en met plezier te bewegen?
Astma heeft invloed op het dagelijkse leven van uw kind. Het is misschien sneller moe en de astma beperkt de omgang met vrienden en vriendinnen, zowel op school als bij het spelen. Al is astma niet te genezen, toch zijn met een goede behandeling bij veel kinderen de klachten wel onder controle te krijgen.

Lees meer over kinderen met astma en  hoe fysiotherapie uw kind kan helpen de lichamelijke problemen te verminderen. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Hoe helpt fysiotherapie u om zo goed mogelijk om te gaan met Parkinson?
Door de ziekte van Parkinson beweegt u moeilijker. Bekende klachten zijn het beven (tremoren), de stijve spieren waardoor het moeilijk is om bewegingen te beginnen, de trage bewegingen en een gebogen houding. Op termijn ontstaan meestal moeilijkheden met lopen en dagelijkse bezigheden, zoals omdraaien in bed. Ook kunt u last krijgen van depressies, geheugenstoornissen of concentratieproblemen.

Lees meer over Parkinson en hoe fysiotherapie kan helpen de lichamelijke problemen te verminderen in onze patiëntenfolder. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com

Urine incontinentie

Hoe houdt u met fysiotherapie uw urine incontinentie beter onder controle?
Vaak begint het met een ‘klein ongemak’: u verliest zomaar een paar druppels urine. Gewoon als u lacht, iets optilt, tijdens het hoesten of terwijl u aan het sporten bent. Bij een inspanning, klein of groot, is er dan sprake van urine-incontinentie. Niet heel ernstig, maar vooral erg vervelend. Veel mensen schamen zich hiervoor en vinden het lastig om hulp te vragen. Voor anale incontinentie (het ongewild verliezen van ontlasting) geldt hetzelfde. De fysiotherapeut kan hierbij veel voor u betekenen.

Lees meer over urine-incontinentie in onderstaande patiëntenfolder en hoe fysiotherapie kan helpen er zo goed mogelijk mee om te gaan of er van af te komen. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.defysiotherapeut.com