Zwangerfit – Goor

Zwangerfit

Zwangerfit

ZwangerFit® is een actieve, eigentijdse manier van bewegen voor vrouwen die zwanger zijn of (net) zijn bevallen. ZwangerFit® is gebaseerd op jarenlange ervaring op het gebied van zwangerschapsgym, gecombineerd met de meest recente ontwikkelingen en kennis vanuit de bekkenfysiotherapie. Dit gaat vaak over zwangerschapsgerelateerde klachten in het bekken- en bekkenbodemgebied.

De lessen worden gegeven door Yvette ten Thije, een hierin gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut. Yvette is deskundig om zwangerschapsgerelateerde problemen van spieren en gewrichten, zoals bekkenpijn of bekkenbodemklachten, te helpen voorkomen of verminderen door het geven van adviezen en specifieke oefeningen.

Fit zijn en blijven

Een zwangerschap heeft veel impact op het leven en het lichaam van een vrouw. Onderzoek heeft uitgewezen dat sporten tijdens de zwangerschap een positieve bijdrage kan leveren aan de zwangerschap, de bevalling en het herstel daarna. Het doel is onder meer verbetering of behoud van de conditie, verbeteren van de houding en het bewegen tijdens en na de zwangerschap. Ook is het preventief tegen het krijgen van urine-incontinentie en/of een verzakking.

Wanneer starten met Zwangerfit

Tijdens de zwangerschap kan men al vanaf de 12e week van de zwangerschap tot aan de bevalling meedoen. Voordeel hiervan is dat de fitheid, spierkracht en conditie lang behouden blijven en er al vroeg in de zwangerschap (preventief) getraind kan worden met o.a. rug-, buik- en bekkenbodemspieren. Na de bevalling kan, wanneer de vrouw zich hiertoe in staat voelt, vanaf 4 tot 6 weken na de geboorte (weer) gestart worden met het programma. De training kan doorlopen tot 9 maanden na de bevalling. Tijdens de lessen wordt er gekeken naar de huidige gezondheidssituatie zodat er een aangepast programma kan worden gemaakt.

Inhoud en cursus

De lessen zijn gericht op conditieverbetering/-behoud, versterking van diverse spiergroepen en verbetering van de stabiliteit, met speciale aandacht voor de bekken- en bekkenbodemspieren. Vervolgens worden de lessen afgesloten met ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Er wordt gebruik gemaakt van muziek en basiselementen uit de aerobics en fitness. Hierbij gebruiken we ook fitnessapparatuur en kleine oefenmaterialen zoals ballen, gewichtjes en elastische banden. De training wordt optimaal afgestemd op het niveau van de individuele deelneemster.